Ga naar de inhoud

Evenement organiseren

Organiseert u een activiteit voor publiek? Dan leest u hier handige informatie over het organiseren van een evenement.

Melding of vergunning

Wilt u een evenement organiseren op een openbaar terrein of in een gebouw? Dan kan het zijn dat u daarvoor een melding moet doen of een vergunning moet aanvragen. Neem bij middel of grote evenementen in een vroeg stadium contact met ons op. De gemeentelijke contactpersonen denken graag met u mee en kunnen u in contact brengen met mogelijke samenwerkingspartners. Ook kunnen ze u informeren over (gemeentelijke) subsidiemogelijkheden. U kunt een oriënterend gesprek aanvragen via evenementen@brummen.nl. 

Voor kleinschalige evenementen, die bijna tot geen hinder veroorzaken voor de omgeving, kunnen vaak vergunningsvrij of moet er een melding gedaan worden. Bijvoorbeeld bij een buurtbarbecue, straatfeest, kinderspelactiviteit, muziekvoorstelling in een muziektent, plechtigheid, snuffelmarkt of gelijkwaardig evenement.

Geen vergunning of melding wanneer:

  • het aantal aanwezigen niet meer is dan 100 personen tegelijkertijd;
  • het evenement op maandag tot zondag tussen 09.00 en 24.00 uur is; 
  • het evenement één dag is; 
  • er na 23.00 uur geen muziekgeluid is; 
  • het evenement niet op de rijbaan, (brom)fietspad/voetpad of is  een belemmering voor het verkeer en de hulpdiensten;
  • er geen doorgaande wegen afgesloten moeten worden c.q. verkeersmaatregelen getroffen moeten worden
  • in totaal het object / de object(en) niet groter zijn dan 50 m2;
  • er een organisator is;
  • er geen alcohol verkocht of geschonken wordt.

Melding 

Wanneer er wordt voldaan aan bovenstaande voorwaarde, maar er wel doorgaande wegen afgesloten moeten worden c.q. verkeersmaatregelen getroffen moeten worden. Informatie hierover vind u op de pagina Melding evenement

Vergunning

Voldoet u niet aan een van bovenstaande voorwaarden, dan moet u voor uw evenement een vergunning aanvragen. Informatie hierover vind u op de pagina Evenementenvergunning .

Heeft u vragen over het organiseren van een evenement? Twijfelt u of u een melding moet doen of een vergunning moet aanvragen? Neem dan contact met ons op, door te bellen naar 05 75 56 82 33 of te mailen naar evenementen@brummen.nl.
 

Privéfeest op eigen terrein

Een privéfeest op eigen terrein, zoals een jubileum- of een huwelijksviering valt niet onder een evenement. Hiervoor is dus geen aanvraag evenementenvergunning of melding nodig. Als er alcohol wordt geschonken vanuit een cateringbedrijf hoeft u ook geen ontheffing alcoholwet aan te vragen. Het advies is wel om overlast zo veel mogelijk te beperken en de omwonenden te informeren met contactgegevens. Plaatst u een tent voor meer dan 150 personen? Dan moet u hiervoor wel een melding brandveilig gebruik indienen. Deze melding moet ten minste 4 weken voor de aanvraag van het gebruik worden ingediend.

Openingstijden evenement

Het Evenementenbeleid gemeente Brummen (hierna: Evenementenbeleid) geeft regels voor de maximale tijden van evenementen. Er is vanuit het Evenementenbeleid een uitzondering op openingstijden voor kermis, oranjefeesten en oud- en nieuw. Zie hieronder de maximale tijden.

Openingstijden melding evenement

De maximale duur van een melding evenement is eendaags en tijdstippen zijn:

Maandag t/m zaterdag

  • 23:00 uur einde muziek
  • 09:00 uur tot 24:00 uur evenement  

Zondag

  • 23:00 uur einde muziek
  • 13:00 uur tot 24:00 uur evenement 

Openingstijden evenementenvergunning

Zondag t/m donderdag     

  • 23:30 uur einde muziek en drankverstrekking
  • 08:00 tot 24:00 uur (13:00 uur op Zondag – zie ontheffingen bij een evenementenvergunning)

Vrijdag en zaterdag en (dag voorafgaand aan) de algemeen erkende feestdagen    

  • 00:30 einde muziek en drankverstrekking
  • 08:00 uur tot 01:00 uur       

Kermis, oranjefeesten en oud- en nieuw

  • 01:30 einde muziek en drankverstrekking
  • 08:00 uur tot 02:00 uur

Algemeen erkende feestdagen zijn: Hemelvaartsdag, eerste en tweede Kerstdag, eerste en tweede Paasdag, eerste en tweede Pinksterdag, Nieuwjaarsdag en Koningsdag. 

Informatie voor organiseren evenementen

Checklist

Voor het beoordelen van een aanvraag hebben we informatie en gegevens nodig. Om voor u duidelijk te maken wat de verplichte documenten zijn, is er een checklist  opgesteld. Neem deze checklist goed door voordat u de aanvraag indient.

Voorbeeld veiligheids- en calamiteitenplan

De veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland heeft een voorbeeld veiligheids- en calamiteitenplan opgesteld. U kunt dit voorbeeld gebruiken bij het maken van het veiligheids-en calamiteitenplan. Belangrijk is dat u opschrijft wat u allemaal doet.     

Weer

Nederland heeft steeds vaker te maken met extreme weersomstandigheden. Volg daarom altijd de weersvoorspellingen. Bij warm weer moet u zorgen voor voldoende waterpunten en schaduwplekken. 

Toegankelijkheid evenementen

De toegankelijkheid van evenementen voor mensen met een beperking is een verplichting. Dit komt door het Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Bij het organiseren van een evenement moet u rekening houden met de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Denk hierbij aan de bereikbaarheid, maar ook de beschikbare faciliteiten zoals toiletvoorzieningen.

Evenementenverkeersregelaars 

Gaat u bij uw evenement verkeersregelaars inzetten? Dit kan een verplichting zijn in de evenementenvergunning. Er zijn twee soorten verkeersregelaars. In beide gevallen is er een aanstelling vanuit de politie verplicht.

  • Evenementenverkeersregelaars: een evenementenverkeersregelaar mag verkeerstekens geven op de openbare weg. Deze kunnen alleen worden ingezet voor eenvoudige verkeersregelende taken zoals een stopteken bij een oversteekplaats tijdens de avondvierdaagse of het wijzen van bestuurders naar de bestemde parkeerplaats. Er moet een gratis e-learning succesvol afgerond worden. Hierna bent u landelijk inzetbaar voor het uitvoeren van verkeersregelende werkzaamheden bij diverse gemeenten en evenementen. De organisator van het evenement meld het evenement aan. De gemeente zal het evenement goedkeuren. Als het evenement is goedgekeurd, ontvangt men een deelnemerscode om toegang te krijgen tot de E-instructie en het betreffende evenement. Als de e-learning succesvol is afge-rond, kan de evenementenverkeersregelaar zelfstandig het aanstellingsbesluit downloaden. Het aanstellingsbesluit moet getoond kunnen worden aan het bevoegd gezag. Voor het regelen van de parkerende auto’s kunnen er parkeerbegeleiders ingezet worden. Zij mogen geen verkeerstekens geven op de openbare weg.
  • Beroepsverkeersregelaars: als beroepsverkeersregelaar mag er ook zelfstandig verkeer geregeld worden op bijvoorbeeld een kruispunt voor alle rijrichtingen.

Gemeenteriool  

Als u tijdelijk een lozing op het riool wilt moet u hierover contact opnemen met de gemeente. Dat kan via riolering@brummen.nl. Dan kijken wij met u mee naar de mogelijkheden en voorkomen we dat er verkeerd (bijv. op hemelwater) geloosd wordt.

Gemeentematerialen

U kunt gemeentematerialen lenen bij gemeente Brummen. Welke materialen kunt u lenen?

  • Er zijn 120 dranghekken beschikbaar. Deze kunnen, als ze beschikbaar zijn, geleverd worden door collega’s openbare ruimte. De kosten voor dranghekken zijn 2,80 euro per stuk. 
  • U kunt verschillende containers huren als er voorraad is:
    • Oranje PMD containers van 240 liter;
    • Grijze restafval containers van 240 liter;
    • Groene gft containers van 80 liter;
    • Rode evenementencontainers van 240 liter.
  • Borden voor verkeersmaatregelen en omleidingsborden. 

De gemeentematerialen worden door collega’s van de Buitendienst gebracht en opgehaald. 

Wilt u er voor zorgen dat de dranghekken en containers bij elkaar worden gezet? En er mag geen duc-tape op deze materialen gebruikt worden. Hierdoor kan de reflecterende laag van de borden vernield worden of dat er lijmresten achterblijven.

Ontheffingen en vergunningen bij een evenementenvergunning

  • Als u tijdelijk (niet langer dan twaalf dagen) alcohol gaat schenken/ verkopen, moet u een ontheffing artikel 35 van de Alcoholwet aanvragen. Dit kunt u in het formulier van Evenementenvergunning aanvragen . Het is niet toegestaan om met deze ontheffing alcohol te verkopen om ergens anders te nuttigen.
  • Als u een evenement op zondag organiseert, moet u hiervoor een ontheffing Zondagswet aanvragen. Dit kan voor geluid alleen na 13.00 uur. Dit doet u in het formulier van Evenementenvergunning aanvragen.  
  • Als u een klein kansspel organiseert, zoals bingo, kienspel, vogelpiekspel en rad van avontuur, dan moet u de kansspelactiviteit melden. Dit kan via de pagina Kansspelen
  • Als u een loterij organiseert, dan moet u een loterijvergunning aanvragen. Dit kan via de pagia Kansspelen
  • Als er wordt overnacht buiten kampeerterreinen dan moet u een kampeerontheffing aanvragen. Dit kan via Gemeente Brummen: overnachten. 
  • U mag een evenement aankondigen met driehoeksborden, sandwichborden en/of spandoeken. Wilt u tijdelijke reclame plaatsen op de openbare grond dan mag deze niet langer dan 10 dagen staan. De reclameborden en/of spandoeken op particulier terrein mogen er dan niet langer dan 30 dagen staan. In beide gevallen moet u hiervoor een melding doen via de pagina Reclame en flyeren.
  • Als een onderdeel van het evenement carbid schieten is dan moet u hiervan een melding doen als dit op 31 december van 10:00 tot 18:00 uur is. Valt het buiten deze datum en tijdstip, dan moet u hiervoor een vergunning aanvragen. Neem dan contact met ons op, door te bellen naar 05 75 56 82 33 of te mailen naar evenementen@brummen.nl
  • Op een evenement mag alleen een professioneel bedrijf vuurwerk afsteken. Hiervoor heeft het bedrijf een vergunning nodig van de provincie Gelderland. Deze vergunning dient minimaal 14 weken voor de geplande vuurwerkontbranding te worden aangevraagd.
     

Evenementensubsidie

U kunt subsidie aanvragen via het online aanvraagformulier Subsidie Evenementen als het evenement dat u organiseert voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • het is een nieuw evenement
  • het evenement past bij één van de recreatieve kernwaarden van de gemeente Brummen: de Veluwe, natuur, papier, landgoederen en de IJssel.

Organisatoren kunnen vanaf de start van een evenement drie jaar lang in aanmerking komen voor subsidie. De hoogte van de subsidie is onder andere afhankelijk van de kosten, het aantal bezoekers et cetera. Meer informatie vind u op de pagina Subsidie evenementen
 

Duurzame evenementen

Met elkaar willen we een evenement organiseren zo duurzaam mogelijk doen. Met zo min mogelijk afval. En met respect voor het milieu en de samenleving. We geven u graag wat tips.  

  • Zorg voor voldoende afvalbakken. 
  • Zorg dat u de afvalbakken regelmatig leegt en schoonmaakt.
  • Zet een afvalteam in dat zwerfafval op het terrein opruimt en afval scheidt. 
  • Maak het scheiden van afval zo makkelijk mogelijk. Plaats bijvoorbeeld bij de uitgang speciaal daarvoor bestemde bakken die goed zichtbaar zijn, bij voorkeur met afvalscouts.
  • Gebruik geen plastic materialen. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel composteerbare of recyclebare alternatieven, zoals bamboe en karton. Vraag er naar bij uw leverancier.
  • Gebruik watertappunten in plaats van water in plastic flesjes en/of zorg voor een vulmogelijkheid. Of nog beter: gebruik herbruikbare bekers en/of etensbakjes, eventueel in combinatie met een statiegeldsysteem.
  • Hoe beter gerechten aansluiten op de wensen van je gasten, hoe minder verspilling. Inventariseer van tevoren dieetwensen. 
  • Serveer gerechten op maat. Bied ze aan in kleine, medium of grote porties. Dan belanden er na afloop minder halfvolle bordjes in de afvalbak.
  • Blijft er toch nog afval over? Laat het zo goed mogelijk scheiden door de gasten zelf of het afvalteam.

Algemene tips

  • Kies je locatie bewust
  • Vraag bezoekers om met de fiets of te voet te komen
  • Verbruik minder energie
  • Verlicht efficiënt
  • Bespaar water
  • Koop lokale producten van het seizoen
  • Koop duurzaam in
  • Hou geluid binnen de perken

Flyer

Download onze flyer Duurzame evenementen (pdf, 91 kB)
 
 

Kosten

Onderwerp Bedrag
Evenement tot 500 personen € 76,10
Evenement 500 t/m 2500 personen € 126,70
Evenement vanaf 2500 personen € 500,90
Verkeersmaatregelen € 47,90
Dranghekken (per stuk) € 2,80
Container (per stuk) € 7,16
Ontheffing alcoholwet € 29,90
Ontheffing overnachten € 43,30
Ontheffing Zondagswet € 43,30
Loterijvergunning € 43,30