Ga naar de inhoud

Veelgestelde vragen vluchtelingenopvang

Komt er een asielzoekerscentrum (azc) bij de Michaelshoeve?

De gemeente heeft op 28 januari 2025 besloten mee te werken aan het plan van het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) om op het stuk grond van de Michaelshoeve een asielopvang te realiseren. Dit onder voorwaarde dat gemeente en het COA nog een bestuursovereenkomst afsluiten, aangevuld met werkafspraken. Met dit besluit van 28 januari kan het COA nu de procedures starten die nodig zijn om een opvanglocatie te realiseren. Of en wanneer er een opvanglocatie in gebruik wordt genomen hangt af van het COA en het verloop van de verschillende procedures, participatietrajecten, besluitvorming en bouw. We denken dat dit proces al snel zo’n 2 tot 3 jaar duurt.

Realiseert de gemeente een asielzoekerscentrum?

Nee. Het COA is een landelijk uitvoeringsorgaan. Dat is verantwoordelijk voor de opvang van vluchtelingen die de asielprocedure doorlopen. Zij hebben in heel Nederland meer dan 280 locaties in beheer. Dat zijn vaste en tijdelijke azc's maar ook verschillende noodopvanglocaties. In de zoektocht naar meer vaste asielzoekerscentra heeft het COA begin 2024 het oog laten vallen op het particuliere terrein van de Michaelshoeve. 
 

Is COA eigenaar van het terrein van de Michaelshoeve?

Begin 2024 zijn gesprekken gestart tussen het COA en de eigenaar van de Michaelshoeve over mogelijke verkoop van het stuk grond. Kortgeleden hebben zij afspraken gemaakt over koop en verkoop. Wanneer de gemeente en het COA de bestuursovereenkomst vaststellen, wordt de koop definitief en vindt de overdracht plaats. 

Is er een besluit genomen over een AZC en hoe kan ik bezwaar maken?

Wij zijn vanuit de Spreidingswet verplicht om het COA mogelijkheden te bieden om asielopvangplekken te realiseren. Wij hebben besloten om dat op de Michaelshoeve te laten doen. Het is een particulier (en dus geen gemeentelijk) perceel. Dit betekent dat het COA als (toekomstig) eigenaar nu aan zet is. De gemeente komt in beeld waar het gaat om het toetsen aan onder andere ruimtelijke wetgeving. We gaan het gesprek aan met het COA over de mogelijke gevolgen van een azc voor de omgeving en het dorp. De afspraken tussen het COA en gemeente leggen we vast in een bestuursovereenkomst. Bij dit proces betrekken we de gemeenteraad, inwoners en andere belanghebbenden. Er is op dit moment geen sprake van een besluit waartegen iemand bezwaar of beroep kan instellen.

Hoe kan ik mijn mening geven over een azc in Brummen?

Wij maken nog dit voorjaar concrete afspraken met het COA. Die leggen we vast in een bestuursovereenkomst en werkafspraken. Deze afspraken zijn een belangrijke voorwaarde voor ons om dit initiatief te steunen. Belangrijk onderdeel van de overeenkomst is wat ons betreft een zorgvuldig ontwikkelproces. Daarbij is het belangrijk omwonenden en andere belanghebbenden actief te betrekken. Uw inbreng is voor ons dus waardevol. In het verdere proces moet dus volop gelegenheid zijn om uw ideeën, zorgen en andere suggesties naar voren te brengen.

Heeft u op dit moment dringende vragen of opmerkingen over ons besluit om mee te werken aan de ontwikkeling bij de Michaelshoeve? Dan horen we dat ook graag. Laat dit dan weten via opvang@brummen.nl. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. 

Wat is een risicoanalyse?

In opdracht van gemeente Brummen voert Bureau Beke uit Arnhem een risicoanalyse uit. Die moet in kaart brengen welke risico’s gaan voorkomen als het azc start. Maar ook welke oplossingen nodig zijn. Bij een risicoanalyse is juist informatie van omwonenden erg belangrijk. Zij kennen hun eigen omgeving het beste en kunnen daarmee relevante aandachtspunten voor de risicoanalyse aandragen. Via een korte vragenlijst op www.beke.nl/brummen kan iedereen vanaf 12 jaar en ouder binnenkort een vragenlijst invullen. Ook kunt u aangeven wanneer u de behoefte heeft om uw inbreng mondeling toe te lichten. Geef dit dan vooral aan in de vragenlijst of neem contact op met de heer Kuppens van Bureau Beke. 

Bureau Beke voert ook andere activiteiten uit. Direct aanwonenden krijgen een rondleiding (schouw) op het terrein en er vinden (klankbord)gesprekken plaats met inwoners, ondernemers en professionals. 

De resultaten van de risicoanalyse maken we in het voorjaar van 2025 bekend. Het COA en gemeente gaan dan met de bevindingen aan de slag. 
 

Hoe kan ik mijn zorgen over leefbaarheid en veiligheid kenbaar maken?

In opdracht van gemeente Brummen voert Bureau Beke uit Arnhem op korte termijn een risicoanalyse uit. Die moet in kaart brengen welke risico’s gaan voorkomen als het azc gaat starten. Maar ook welke oplossingen nodig zijn. Iedereen kan aan dit onderzoek meedoen. Omstreeks 10 februari ontvangen ruim 900 (buurt)bewoners een vragenlijst. Maar ook via de website www.beke.nl/brummen kunt u vanaf die datum de vragenlijst invullen. 
 

Hoe kan ik goed op de hoogte blijven van de ontwikkelingen?

Alle informatie leest u op www.brummen.nl/opvang. Direct aanwonenden benaderen wij rechtstreeks. Maar alle andere betrokken inwoners houden we op de hoogte via onze website, social mediaberichten, de wekelijkse pagina’s GemeenteThuis en via de lokale en regionale media.
Daarnaast kan iedereen zich aanmelden voor een online attenderingsmail. U kunt zich hiervoor aanmelden via opvang@brummen.nl. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn ontvangt u dit in uw mailbox.

Wat is de rol van de gemeente bij het realiseren van een azc?

Als gemeente spelen we een rol als het gaat om ruimtelijke ordening. Want een opvanglocatie moet passen binnen het gemeentelijke bestemmingsplan (tegenwoordig Omgevingsplan). En ook heeft de gemeente een belangrijke rol bij de leefbaarheid in een gemeenschap, dorp of gemeente. Daarom gaat het gemeentebestuur nu in overleg met het COA over dit initiatief. Dit moet leiden tot heldere afspraken die we vastleggen in een bestuursovereenkomst tussen het COA en de gemeente.

Wat is de rol van de gemeenteraad bij de realisatie van asielopvang?

In de Spreidingswet staat dat het college bevoegd is tot het beschikbaar stellen van locaties voor asielopvang en het maken van afspraken daarover met het COA. Hiervoor is géén goedkeuring van de gemeenteraad nodig. Wel heeft het college de nadrukkelijke wens om de gemeenteraad actief te betrekken in de plannen. De gemeenteraad vragen we bijvoorbeeld om advies over de af te sluiten bestuursovereenkomst met het COA. Als het gaat om de Omgevingswet heeft de gemeenteraad zijn gebruikelijke bevoegdheden. Met andere woorden: mochten de uiteindelijk ontwikkelde plannen voor de Michaelhoeve bijvoorbeeld vragen om een nieuw of aangepast Omgevingsplan, dan wordt dit ter goedkeuring aangeboden aan de gemeenteraad. Die zal het beoordelen op ruimtelijke aspecten.

Wat voor soort locatie zoekt het COA?

Het COA staat al enkele jaren voor een enorme opgave als het gaat om het opvangen van mensen die asiel aanvragen in Nederland. In heel Nederland stromen het aanmeldcentrum in Ter Apel en veel (tijdelijke) opvanglocaties van het COA over. Daarom zoekt het COA voortdurend naar locaties waar mensen niet alleen voor de korte termijn, maar ook voor langere termijn opgevangen kunnen worden. Het steeds moeten verhuizen van de ene naar de andere tijdelijke opvanglocatie vinden we in Nederland geen menselijke opvang. 
 

Hoe blijven de omwonenden verder geïnformeerd?

Het gemeentebestuur vindt het belangrijk dat we inwoners actief betrekken bij het proces van de komst van een azc. Het gaat namelijk om belangrijke ontwikkelingen op een terrein in de eigen buurt. Ook het COA vindt dit erg belangrijk. Zij houden in de aanloop naar de realisatie van een azc omwonenden op de hoogte via nieuwsbrieven en als dat nodig is via informatiebijeenkomsten. Het is gebruikelijk dat er een omwonendenoverleg (klankbordgroep) komt. Aan dit overleg nemen meerdere partijen deel, waaronder de gemeente en medewerkers van het COA, omwonenden, winkeliers-/ondernemersvereniging, wijkagent, enzovoort. Dit overleg heeft als doel het contact met de omgeving goed te laten verlopen. Zodra het COA verder in het (ontwikkel)traject zit laten zij weten hoe ze dit gaan organiseren. 

Is er verschil in opvang van statushouders en asielzoekers?

Alle gemeenten in Nederland hebben de verplichting om jaarlijks mensen te huisvesten die na een vaak lange asielprocedure een verblijfstatus hebben gekregen (statushouders). Dit zijn dus nieuwe Nederlanders. Het COA heeft als taak om vluchtelingen in een azc op te vangen. Dit als in Ter Apel of Budel is geconstateerd dat zij kansrijk zijn om een asielprocedure te doorlopen. In de afgelopen periode bleek dat het aantal (vooral ook structurele) opvangplekken in Nederland onvoldoende is. Het COA is dus dringend op zoek naar geschikte locaties waar asielzoekers de uitkomst van hun asielprocedure kunnen afwachten. Ze komen niet in aanmerking voor een woning in onze gemeente. Pas nadat hun procedure succesvol is afgerond, worden ze toegewezen aan één van de 342 gemeenten in Nederland.
 

Hoeveel asielaanvragen krijgt Nederland?

In 2021 waren er in totaal zo’n 29.000 asielaanvragen, in 2022 waren er 52.000 asielaanvragen, in 2023 ruim 57.000 asielaanvragen. Dit betekent dat er plekken nodig zijn om deze mensen onder te brengen.
Op het moment van inwerkingtreding van de Spreidingswet op 1 februari 2024 ging het over 96.000 plekken.

Uit welke landen komen de meeste asielaanvragen?

Mensen met een Syrische nationaliteit vormden in 2021, net zoals in voorgaande jaren, de grootste groep asielzoekers. Na Syriërs vormden mensen uit Turkije, Irak, Senegal, Jemen en Eritrea de grootste groepen asielzoekers.

Er zijn toch altijd wel veel incidenten bij azc's?

In verhouding op de huidige 280 locaties van het COA, gebeurt er eigenlijk vrij weinig. Incidenten, de naam zegt het al, komen soms voor. Maar doordat ze bijzonder zijn, halen ze bijna altijd de media. In verhouding zijn er veel meer incidenten in Ter Apel omdat daar veel mensen worden opgevangen, vooral ook kansarme asielzoekers. 
Incidenten die geregistreerd worden zijn vaak zaken die weinig relatie hebben met veiligheid van omwonenden. Zo vinden incidenten plaats op de locatie zelf. Roken op de kamer of verbale agressie tegen medewerkers worden ook als incident geregistreerd. De beeldvorming van overlast en criminaliteit wordt mede bepaald door de negatieve publiciteit rondom incidenten in Ter Apel en Budel.

Wordt mijn huis minder waard met een azc in de buurt?

Onderzoek wijst uit dat dit bij een azc erg meevalt. Als de gewenning in een dorp er eenmaal is, is de invloed vaak niks. Maar de zorg is erg begrijpelijk. Mocht er in uw geval sprake zijn van een vermoeden van waardedaling, dan bestaat de mogelijkheid om planschade aan te vragen. Het proces van aanvraag loopt via het reguliere planschade-proces van de gemeente. Als hieruit blijkt dat er aanspraak gedaan kan worden, wordt dit uiteindelijk vergoed. Meer informatie over deze procedure is verkrijgbaar bij de gemeente.

Wat is de rol van de Spreidingswet?

Het COA heeft in Nederland een wettelijke taak in de opvang van vluchtelingen en het zoeken van geschikte locaties. De druk is groot in heel Nederland. Net als andere gemeenten heeft ook de gemeente Brummen een verantwoordelijkheid in de opvang van asielzoekers. Dit staat ook in de Spreidingswet, die vanaf 1 februari 2024 van kracht is. Deze wet stimuleert gemeenten en provincies om opvanglocaties te starten. Maar het geeft het rijk ook de mogelijkheid om onwelwillende gemeenten te dwingen asielplekken te realiseren. 
Het is de bedoeling dat gemeenten samen (aan de regio-tafel onder verantwoordelijkheid van de provincie Gelderland) afstemmen waar het beste opvang van asielzoekers en statushouders kan plaatsvinden. Daarnaast geeft de Spreidingswet ook duidelijk aan dat het vestigen van een azc een collegebevoegdheid is. Bij een wijziging van een Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan) komt ook de gemeenteraad in beeld.

Wat betekenen de plannen van de nieuwe regering voor de Spreidingswet?

Na de landelijke verkiezingen eind november 2023 is er in juli 2024 een nieuwe coalitie gevormd. De vier partijen hebben hun plannen beschreven in een Hoofdlijnenakkoord. Hierin wordt ook het voornemen uitgesproken om de Spreidingswet in te trekken. Maar zover is het nog niet. Wat er met de Spreidingswet gebeurt, is aan de Tweede en Eerste Kamer. Zolang de Spreidingswet van kracht is, handelt de gemeente Brummen, in samenwerking met andere overheden in onze regio, in lijn van deze wet. Als gemeente blijven we onze verantwoordelijkheid nemen en toewerken naar structurele azc-capaciteit in Nederland (voor het COA). Al voor de komst van de Spreidingswet waren we op zoek naar goede en beschikbare opvanglocaties.

Wat betekent het nieuwe verdeelbesluit voor opvang in de gemeente?

Het college heeft begin dit jaar kennisgenomen van de inhoud van de brief die de Minister van Asiel en Migratie in december 2024 heeft gestuurd over de verdeling van asielopvangplaatsen over de provincie Gelderland (Spreidingswet). De brief van de minister is besproken met de collega’s binnen regionaal verband, de Provinciale (sub)Regietafel Migratie & Integratie (PRT) Gelderland. Zorgvuldigheid over dit onderwerp vinden wij van groot belang. Op 23 januari 2025 heeft de Commissaris van de Koning van Gelderland in een brief aan de Minister laten weten dat de Gelderse gemeenten en provincies vasthouden aan de in 2024 ingediende plannen. 
 

Wat heeft een azc met de Spreidingswet te maken?

De gemeente Brummen is al geruime tijd op zoek naar geschikte locaties om Oekraïners, statushouders en mogelijk ook vluchtelingen een onderkomen te bieden. Omdat de gemeente zelf niet beschikt over geschikte locaties (gebouwen, hotels enzovoort), is er op dit moment nog geen centrale opvanglocatie voor vluchtelingen (anders dan voor ontheemden uit Oekraïne). 
Het COA ziet in het particuliere perceel van de Michaelshoeve de kans om zelf een groot aantal mensen te huisvesten. Met de komst van een eventuele azc draagt de gemeente in ruime mate bij aan de landelijke, regionale en ook lokale noodzaak om mensen op te vangen. Cijfermatig zou dit kunnen betekenen dat Brummen zich in de regio bijvoorbeeld sterk kan maken voor het opvangen van een lager aantal statushouders of ontheemden uit Oekraïne. Hier kunnen gemeenten zonder asielzoekerscentrum dan een extra inspanning leveren. 

Wat is het voordeel om op één locatie 300 tot 350 asielzoekers op te vangen?

Vanaf ongeveer 300 personen regelt het COA alles op het terrein voor de asielzoekers. Dit gebeurt dan dus door een ervaren organisatie met professionele krachten. Deze verantwoordelijkheid komt dan niet bij de gemeente terecht. Denk bijvoorbeeld aan huisartsenzorg. Bij een azc van minimaal 300 personen organiseert het COA de huisartsenzorg via eigen aanbieders. Huisartsen in Brummen worden dan niet verder belast. Dit geldt ook voor zaken zoals huisvesting, begeleiding, taalonderwijs, enzovoort. 

Wat moet de gemeente doen als de COA geen azc in Brummen vestigt?

De gemeenten in Nederland hebben vanuit de Spreidingswet een opdracht om asielzoekers op te vangen. Ook wij moeten dus een voorziening regelen. Mocht de koop van de Michaelshoeve door het COA onverhoopt niet doorgaan, dan ligt er nog steeds de verplichting om opvang te bieden aan een groep asielzoekers. Bij dat aantal asielzoekers moet de gemeente zelf zorgen voor huisvesting, huisartsenzorg, begeleiding en andere zaken. Dit is voor menig kleine gemeente in de huidige tijd een (te) forse opgave, zo ook voor Brummen.
 

Waarom niet meer kleinschaligere opvanglocaties?

Vanuit het COA/de bewoner bekeken is een middelgrote opvanglocatie voor asielzoekers het best. Dit komt door de volgende aspecten:

  • In een kleine opvang (minder dan 150) werkt het COA meestal met een ambulant team dat niet altijd aanwezig kan zijn. Bij een middelgrote opvang kent het team de bewoners en kan dicht op de dagelijkse gang van zaken zitten. 
  • Beter aanbod van training/activiteiten, omdat er dan voldoende mensen zijn uit een bepaalde taalgroep, leeftijdsgroep of met bepaalde interesse/mogelijkheden. 
  • Gezondheidszorg voor asielzoekers (GZA) op locatie en daarmee ontlasting van de plaatselijke eerstelijnsgezondheidszorg en goede samenwerking tussen het COA-team en GZA, waarmee teams goed zicht hebben op problemen die er spelen.
  • Kostenefficiëncy. De kosten per bewoner zijn (veel) minder hoog en de gemeente wordt daardoor niet om een eigen bijdrage gevraagd.
  • Tijdelijke locaties zoals hotels of boten zijn vaak erg kostbaar en hebben voor de bewoners niet de juiste faciliteiten zoals een keuken om zelf te koken, mogelijkheden voor taallessen, medische zorg etc.  
  • Ontzorgen van de gemeente; op kleinschalige opvang zal de gemeente moeten zorgen voor gezondheidsaanbod, participatie/integratie en eventueel beveiliging.

Is het niet beter om asielzoekers gelijk over de dorpen in onze gemeente te verdelen?

Naast statushouders en ontheemden uit Oekraïne vangt de gemeente Brummen op dit moment nog géén asielzoekers op. Omdat asielzoekers nog in procedure zitten en het dus onzeker is of ze wel of geen verblijfvergunning krijgen, ligt het niet direct voor de hand hen verspreid door onze gemeente op te vangen. Want, juist deze groep mensen heeft begeleiding, daginvulling en zorg nodig. Dat is het meest efficiënt vanuit één locatie te regelen. Om dat vanuit meerdere locaties te doen is bijzonder kostbaar. De (meer)kosten worden afgewenteld op de gemeente. Dat kan dan ten koste gaan van andere zaken op onze begroting.

Wie is waar voor verantwoordelijk bij de komst van een nieuw azc?

Het COA is onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de locatie, de huisvesting, de begeleiding van en voorlichting aan bewoners en de veiligheid op de locatie. De gemeente is onder meer verantwoordelijk voor mogelijke ruimtelijke ordeningsprocedures. Maar heeft ook een rol in de infrastructuur en voorzieningen rondom de opvanglocatie en in de wijk, en de veiligheid in de wijk of een dorp. 

Tegelijkertijd is er sprake van samenwerking tussen gemeente en het COA en vloeien taken soms in elkaar over. Gemeente en het COA nemen beide verantwoordelijkheid voor het informeren van de wijkbewoners, overige inwoners en organisaties. Als er zaken in de wijk spelen die het gevolg zijn van de komst van de locatie worden die opgepakt. Zowel de gemeente als het COA is gebaat bij een goede sfeer op de locatie en in de wijk, goed overleg met betrokken organisaties en het inbedden van een azc in de gemeente. 

Speelt geld een rol voor de gemeente om mee te werken aan een azc met 300-350 personen?

Ons besluit is ingegeven door menselijke motieven. Niet door financiële motieven. Wel realiseren we ons dat daar waar er sprake is van een vergoeding en het COA zorgdraagt voor alle zaken op en rond de opvanglocatie, wij juist onze voorzieningen, middelen en inzet kunnen richten op onze lokale gemeenschap.

De Spreidingswet kent een bonusregeling. Deze is wat complex, maar in dit verband is voor de gemeente Brummen vooral van belang dat er voor elke plek boven de taakstelling van 120, er elke 2 jaar een bonus van €2.000 per bewoner wordt uitgekeerd. Overigens is de toekomst van zowel de Spreidingswet als van deze bonusregeling onzeker in het licht van de plannen van de nieuwe coalitie (zie hiervoor het Hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB).

Waarom zijn Ter Apel en Budel anders dan andere opvanglocaties?

Allereerst zijn deze plekken veel groter in omvang (Ter Apel biedt plek aan 2.000 personen). Ook is het doel van deze locaties anders. Bij Ter Apel gaat het om een aanmeldcentrum. De asielzoekers blijven hier heel kort, om het eerste aanmeldproces te doorlopen. Er is dus geen sprake van integratie in de gemeente of een dagbestedingsprogramma. In Ter Apel worden daarnaast kansarme asielzoekers opgevangen die versneld hun procedure doorgaan. In Budel is een plek waar uitgeprocedeerde asielzoekers terecht komen om het land te verlaten. De IND doet er dan alles aan om de procedures voor kansarme asielzoekers zo snel als mogelijk te laten verlopen. Deze groep komt dus vaker voor in Ter Apel en Budel en niet of minder op de andere locaties in het land.

Kan ik me als vrijwilliger aanmelden bij het COA?

Wilt u vrijwilliger worden bij projecten van het COA? Dat kan. Tegen de tijd dat het azc wordt gerealiseerd zal ook een mailadres en telefoonnummer bekend worden gemaakt waar u zich kunt aanmelden. Meer informatie over vrijwilligerswerk bij het COA leest u op de website van het COA.

Hoeveel opvangplekken heeft het COA?

Het COA biedt nu landelijk opvang aan ruim 57.000 mensen, deels op tijdelijke locaties. Op het moment dat de Spreidingswet van kracht werd, was er sprake van een capaciteitsraming van 96.000 plekken.
 

Waar kan ik terecht met vragen aan het COA?

Voor algemene vragen kunt u contact opnemen met de Informatielijn van het COA. Die is bereikbaar via info@coa.nl en op telefoonnummer 088 71 57 000 (ma t/m vr 8.30 - 17.30 uur).

Mocht er een nieuwe opvanglocatie in gebruik worden genomen, dan is de locatie 24 uur per dag zeven dagen in de week bereikbaar via een eigen telefoonnummer. Ook zal er dan een eigen e-mailadres van de locatie bekend gemaakt worden.

Vragen over doorstroomlocatie

De volgende vragen gaan over de doorstroomlocatie.

Sinds maart 2024 is er een doorstroomlocatie gevestigd. Wat is dit?

Een doorstroomlocatie is een plek waar statushouders tijdelijk verblijven. Het gaat om personen die we als gemeenten moeten huisvesten, maar waarvoor op dit moment nog geen passende woning beschikbaar is. Het gaat dus om een soort van tussenvoorziening. Deze statushouders hebben dus al een verblijfsvergunning en zijn in afwachting van een woning en klaar om hun nieuwe leven in te gaan. Op deze locatie begeleiden we hen naar hun permanente huisvesting. De gemeente huurt hiervoor voor een periode van 2 jaar het paviljoen Heliant bij de Michaelshoeve. Hier kunnen we op basis van de laatste landelijke richtlijnen voor huisvestiging voor statushouders maximaal 26 personen tijdelijk onderbrengen. Per individu kan dit voor maximaal een jaar.
 

Waarom een doorstroomlocatie?

Wanneer zij een verblijfsvergunning krijgen, worden statushouders ‘gekoppeld’ aan een gemeente in Nederland. Wij hebben als gemeente Brummen een zogenoemde ‘taakstelling’om per halfjaar ongeveer 30 statushouders in onze gemeente op te nemen. Wij hebben daarbij de wettelijke plicht om te zorgen voor huisvesting van deze nieuwe inwoners. Omdat er op dit moment onvoldoende woningen beschikbaar zijn liepen we achter op onze (halfjaarlijkse) taakstelling om statushouders te huisvesten. Met deze doorstroomlocatie kunnen we de aan onze gemeente gekoppelde mensen alvast in onze gemeenten een tijdelijk onderkomen bieden. Door hier tot maximaal 26 mensen tijdelijk op te vangen, dragen we bij aan een betere doorloop van (schaarse) plekken in de asielcentra in Nederland.
 

Wie maken er gebruik van de doorstroomlocatie?

De doorstroomlocatie is bedoeld voor statushouders. Deze personen hebben de asielprocedure succesvol doorlopen en beschikken over een (tijdelijke) verblijfsvergunning voor de duur van 5 jaar. Het gaat bij deze groep van 26 personen om een mix van alleenstaanden en gezinnen. 
 

Wie realiseert de doorstroomlocatie?

De gemeente heeft dit initiatief genomen. Dit doen we in afstemming met de rijksoverheid, namelijk het Ministerie van Veiligheid & Justitie en die van Binnenlandse Zaken. De verantwoordelijkheid voor het opvangen en huisvesten van statushouders is een gemeentelijke taak. Wij werken hierbij al vele jaren samen met partners zoals Veluwonen en Stichting Welzijn Brummen (SWB).
 

Hoe is de begeleiding van de doorstroomlocatie geregeld?

We zorgen als gemeente dat deze nieuwe inwoners goed worden opgevangen en begeleid. Na verblijf in één of meerdere asielcentra hopen wij immers dat zij zich snel thuis mogen voelen in hun nieuwe tijdelijke onderkomen. Namens de gemeente is Hanneke Koning de locatiemanager. Zij is ook eerste aanspreekpunt voor buurtbewoners. Hanneke Koning is iedere werkdag aanwezig van 8 tot 16 uur. Zij wordt ondersteund door een collega die in de avond en weekend deze taak vervult. Daarnaast is er voor 24/7 beveiliging geregeld. Wilt u de locatiemanager een vraag stellen? Mail haar dan via locatie@brummen.nl. Of bel 06 36 06 13 14.

Hoe staat het met de veiligheid bij de doorstroomlocatie?

De sfeer op het paviljoen onder de statushouders en met de begeleiding en buurtbewoners is positief. Op basis van de ervaringen in de eerste maanden zal de beveiliging bij het paviljoen mogelijk aangepast worden. Belangrijk is dat er korte lijnen zijn tussen gemeente, locatiemanager, beveiliging en buurtbewoners. Maar ook tussen burgemeester, politie en COA. De ervaring leert dat eventuele incidenten (mochten die zich voordoen) daarmee voorkomen of snel verholpen worden.

Kan ik me als vrijwilliger aanmelden voor de doorstroomlocatie?

Wilt u een bijdrage leveren aan de begeleiding van de maximaal 26 personen die vanaf voorjaar 2024 zijn ondergebracht in de doorstroomlocatie? Dat juichen wij van harte toe. Neem dan contact op met locatiemanager Hanneke Koning. Zij is bereikbaar via mailadres locatie@brummen.nl.