Garantverklaring en legalisatie handtekening
Om een visum te krijgen, hebben niet-Europeanen die kort in Nederland willen verblijven een garantverklaring nodig. Met een garantverklaring geeft u aan dat u garant staat voor de buitenlandse bezoeker. De garantverklaring is maximaal 3 maanden geldig. Alle informatie over garantstelling vindt u op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND).
Let op!
Een afspraak maken bij de gemeente is altijd gratis. Er zijn websites die aanbieden om voor u een afspraak met ons te maken, maar daar moet u voor betalen. Wij werken niet met andere partijen samen. Via de knop 'afspraak maken' kunt u gratis bij ons een afspraak maken.
Aanvragen en meenemen
- Vul het formulier Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking in.
- Onderteken het formulier nog niet! U moet eerst uw handtekening laten legaliseren. Hiermee bewijst u dat uw handtekening op een document echt van u is. Bent u getrouwd of hebt u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner zijn of haar handtekening ook laten legaliseren. Maak hiervoor een afspraak.
- Breng het ingevulde formulier en uw geldig paspoort of rijbewijs mee. Getrouwd of geregistreerd partnerschap? Uw partner moet dan ook aanwezig zijn.
- Stuur het ondertekende formulier naar de bezoeker die het visum moet aanvragen.
Kosten
Per aanvraagformulier kunt u 1 persoon uitnodigen. Het legaliseren van een handtekening kost € 9,80 (€ 10,10 per 1 januari 2025).