Ga naar de inhoud

Digitaal Opkopers Register

Bent u als ondernemer gevestigd in de gemeente Brummen? Als u gebruikte of ongeregelde goederen inruilt, inkoopt of inneemt van particulieren, dan bent u verplicht om u bij de gemeente te melden als handelaar. En om de goederen te registreren in het Digitaal Opkopers Register (DOR). Het DOR is een belangrijk instrument om heling te bestrijden.

Kans op digitale misdrijven verkleinen

Als u een goed registreert in het DOR, controleert het systeem automatisch of een ingevoerd serienummer als gestolen goed geregistreerd staat. Wanneer dit het geval is, gaat hiervan een melding naar de politie. Doordat steeds meer opkopers zich registeren, wordt de kans op heling verkleind.

Stap 1: aanmelden als handelaar

Om u bij de gemeente aan te melden als handelaar, gaat u naar www.ikbenhandelaar.nl. Nadat u uw gegevens hebt ingevuld, ontvangt u een bevestigingsmail van de gemeente Brummen. U voldoet nu aan de meldplicht.

Veranderen uw gegevens? Dan kunt u die zelf aanpassen via het Digitaal Opkopers Loket.

Stap 2: aanmelden bij het Digitaal Opkopers Register

Nadat u zich heeft geregistreerd als opkoper kunt u zich direct aanmelden bij het Digitaal Opkopers Register. Door uw goederen te registreren in het Digitaal Opkopers Register, voldoet u ook aan de registratieplicht van gebruikte en ongeregelde goederen.

Heeft u zich al als opkoper bij het Digitaal Opkopers Register geregistreerd? Dan hoeft u zich niet opnieuw aan te melden.

Vragen

Bekijk meer informatie over de Beleidsregel handhaving helingsbestrijding. Voor vragen over het DOR neemt u contact op met Renee Swarts, Adviseur openbare orde & veiligheid. Dit kan via telefoonnummer 0575-568 233 of gemeente@brummen.nl.