Pilot Veldkantweg
Het eerste proefproject is in april 2023 van start gegaan aan de Veldkantweg. De toenmalige kwartiermakers gebiedsgericht werken, Sander Bosman en Saskia van Bon, zijn op 13, 15, 18 en 19 april langs de deuren gegaan aan de Veldkantweg in Eerbeek. Daar stonden werkzaamheden aan de weg gepland voor 2024. Ruim voordat die werkzaamheden beginnen, wilden we als gemeente aan bewoners vragen hoe het is om te wonen aan de Veldkantweg. Wat gaat er goed? En welke verbeteringen zijn misschien nodig in de straat om te zorgen dat bewoners er (nog) beter kunnen leven?
Fase 1: Gesprekken met bewoners van de Veldkantweg (afgerond)
De bewoners kregen van tevoren een brief, waarin het bezoek van Sander Bosman en Saskia van Bon werd aangekondigd. Zodat ze niet verrast zouden worden. Veel bewoners hadden zich voorbereid op het gesprek, bijvoorbeeld door punten op te schrijven. Met 39 van de 49 huishoudens is er een gesprek geweest. Sommige mensen waren kort en bondig. Anderen hadden veel te vertellen. In alle gevallen werden Bosman en Van Bon positief ontvangen. Veel bewoners zeiden dat ze het goed vonden dat de gemeente op deze manier contact met hen zocht.
Fase 2: Intern besproken met medewerkers gemeente, college en raadswerkgroep (afgerond)
De opmerkingen en ideeën van de bewoners van de Veldkantweg werden bij de gemeente besproken. Om te kijken wat we als gemeente konden doen om aan te sluiten bij de behoeften van de bewoners. En hoe we daarbij met hen konden samenwerken..
Fase 3: Bevindingen delen met de bewoners
De drie verbeterpunten die het meest zijn genoemd werden, zijn: er wordt (veel) te hard gereden (27x genoemd); de weg is (op bepaalde tijdstippen) erg druk (10x); en de weg is te smal (6x). Dit hebben wij in een brief teruggekoppeld. Hierin nodigden we ook alle inwoners uit voor een bijeenkomst over snelheidsremmende maatregelen, omdat dit zo sterk leeft in de straat.
Fase 4: Mogelijke uitwerking opgehaalde punten
Omdat de bewoners dit belangrijk vinden, neemt de gemeente extra maatregelen om de snelheid te beperken en de veiligheid van de Veldkantweg te verbeteren. Op een bijeenkomst in de wijk waar veel inwoners waren, is gekozen uit mogelijke opties. Dat hield in dat er het maximaal aantal drempels komt.
Fase 5: Evaluatie
Van de 49 huishoudens hebben er tien een evaluatieformulier ingevuld. Acht van hen hebben een gesprek met ons gehad, en zij hebben dit allemaal als prettig ervaren. Vrijwel alle respondenten zijn positief over de werkwijze. Voor acht van de tien respondenten is het duidelijk welke punten naar voren zijn gekomen uit gesprekken met bewoners van de straat. Voor negen van de tien is ook duidelijk welke acties zijn genomen naar aanleiding van de meest genoemde punten in de ophaalronde. Eén respondent is teleurgesteld dat niet op alle punten van bewoners actie is genomen. En vindt het ook teleurstellend dat het nog een hele tijd duurt voordat de weg wordt aangepakt en dat in de tussentijd de gevaarlijke situatie blijft bestaan.
Een andere respondent heeft er moeite mee dat er een plateau komt, dat als optioneel aan bewoners was voorgelegd, maar waar een grotere groep bewoners voorstander van was.