Ga naar de inhoud

Identiteitskaart

Maak voor het aanvragen van een identiteitskaart een afspraak. Het aanvragen en ophalen doet u zelf. U betaalt de kosten bij de aanvraag. Het identiteitsbewijs ligt na 6 werkdagen voor u klaar.

Spoedaanvraag

Identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Daarvoor betaalt u vanaf 1 januari 2024 € 57,05 extra (€ 59,10 per 1 januari 2025). Als u de identiteitskaart aanvraagt, dan ligt deze in de regel na 2 werkdagen voor u klaar, mits uw afspraak waarin u de identiteitskaart aanvraagt uiterlijk 14.00 uur is.
Bent u uw huidige identiteitskaart kwijt, of is deze gestolen? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.

Vertrekt u vandaag al? Neem dan contact met ons op om te informeren naar de aanvraag van een nooddocument.

Let op!

Een afspraak maken bij de gemeente is altijd gratis. Er zijn websites die aanbieden om voor u een afspraak met ons te maken, maar daar moet u voor betalen. Wij werken niet met andere partijen samen. Via de knop 'afspraak maken' kunt u gratis bij ons een afspraak maken. 

Meenemen

Neem het volgende mee als u een identiteitskaart komt aanvragen:

  • Al uw oude reisdocument(en): paspoort en/of identiteitskaart, geldig of niet geldig;
  • Een goed lijkende pasfoto, die maximaal zes maand oud is en voldoet aan de pasfoto-eisen.

Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw minderjarige kind? Dan moet het kind meekomen bij zowel de aanvraag, als het ophalen van het document.

Is uw minderjarige kind jonger dan 12 jaar? Breng dan bij de aanvraag óók het volgende mee: 

Kan of wil één van de ouders geen toestemming geven, dan kunt u vervangende toestemming vragen bij de Rechtbank.

Kosten en geldigheid

Op 9 maart 2014 is een geldigheidsduur van 10 jaar voor reisdocumenten voor volwassenen ingevoerd. Reisdocumenten die vóór die datum zijn uitgegeven, zijn 5 jaar geldig.

Identiteitskaart Tarief 2024 Tarief 2025 Geldigheid
Tot en met 17 jaar € 40,90 € 42,35 5 jaar
Vanaf 18 jaar € 78,50 € 75,80 10 jaar
Extra kosten spoedaanvraag € 57,05 € 59,10  

Verschil identiteitskaart en paspoort

De keuze voor een paspoort of een identiteitskaart (id-kaart) hangt af van uw wensen. Meer informatie over de verschillen tussen deze twee reisdocumenten vindt u op de website van Rijksoverheid

Vanaf 1 januari 2021 heeft de identiteitskaart een inlogfunctie

Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Ophalen

6 werkdagen na uw aanvraag ligt de identiteitskaart klaar. Uw reisdocument kunt u tijdens openingstijden van de receptie in het gemeentehuis ophalen. 

Lichamelijk of verstandelijk beperkt

Bent u lichamelijk of verstandelijk beperkt? Wilt u een identiteitskaart aanvragen maar kunt u daarvoor niet naar de gemeente komen? Neem dan contact met ons op.

Kwijt of gestolen

Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart ondertekent u een vermissingsverklaring bij de gemeente. De normale levertijd van 5 werkdagen is dan niet gegarandeerd. Bij verlies of diefstal in Nederland is aangifte doen niet nodig. Is uw document in het buitenland verdwenen? Dan moet u voor uw reisverzekering bij de politie in het buitenland aangifte doen.

De “Verklaring van vermissing” kunt u online invullen. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Dit is vooral handig als u snel de vermissing geregistreerd wilt hebben, zodat er geen misbruik van uw vermiste document gemaakt kan worden. Let op: u geeft hiermee dus alleen de vermissing door! Voor de aanvraag van een nieuw document moet u een afspraak maken om langs te komen op het gemeentehuis. U kunt de verklaring van vermissing ook aan de balie van het gemeentehuis invullen, gelijk met de aanvraag van een nieuw document. Bij vermissing van uw document is de normale levertijd van 5 werkdagen voor uw nieuwe document niet gegarandeerd.

Reizen met kinderen

Sommige landen buiten het Schengengebied eisen een bewijs dat de meereizende volwassene de ouder is, het gezag heeft en/of met het kind mag reizen. Voor een alleen reizende ouder met een andere achternaam dan het kind kan dit problemen geven bij de douane. Lees meer over grenscontrole bij verre reizen op de website van Rijksoverheid.

Neem in geval van twijfel de volgende papieren mee op reis: