Ga naar de inhoud

Aanmelden Digitaal opkopersregister

maandag 14 oktober 2024

Wanneer u als ondernemer ook tweedehands goederen inkoopt, inneemt of inruilt, bent u verplicht om u als handelaar bij de gemeente aan te melden. U bent als handelaar ook verplicht een in- en verkoopregister bij te houden. Deze wettelijke verplichting was er al. Nu is het nog makkelijker door het digitaal opkopersregister. 

Het opkopersregister is een digitaal register. Dat biedt voordelen! De politie krijgt automatisch bericht als iemand gestolen geregistreerd goed in het opkopersregister invoert. De snelle uitwisseling van gegevens met de politie vergroot de pakkans van helers, inbrekers en veelplegers. De kans dat de handelaar van diefstal afkomstige goederen verkoopt, wordt zo veel kleiner.

De voordelen van het digitale opkopersregister:

  • het digitaal opkopersregister is gratis
  • het register kunt u online invullen en bewerken 
  • het register heeft een voorraadregistratie en helpt bij magazijncontroles
  • in het register kunt u makkelijk sorteren en zoeken op soort, merk, type of serienummer
  • na invoer van een product in het register wordt het ingevoerde serienummer direct getoetst aan de database van Stop Heling
  • wordt er géén match geconstateerd? Dan wordt het product tot 35 dagen na invoer dagelijks opnieuw getoetst aan de database van Stop Heling.

Aanmelden

U bent verplicht om u als handelaar bij de gemeente aan te melden. Heeft u zich nog niet aangemeld? Ga naar ikbenhandelaar.nl.

Vragen?

In oktober bezoeken onze BOA’s en de politie bedrijven om ondernemers informatie te geven. Heeft u nog vragen? Lees meer op de pagina Digitaal opkopers register. Of neem contact op met Renee Swarts, Adviseur openbare orde & veiligheid. Dat kan via telefoonnummer 0575-568 233 of mail naar gemeente@brummen.nl.
 

Delen via e-mail

https://www.brummen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht?tx_news_pi1%5Bnews%5D=3125&cHash=a6e8bc68b3a77c1a44c159553f374f7f