Commissie voor de bezwaarschriften
Bent u het niet eens met een besluit van de gemeente? Tegen een groot aantal beslissingen kunt u bezwaar maken via een bezwaarschrift. Een bezwaarschrift is een brief, waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met een besluit.
De gemeente Brummen heeft een externe, onafhankelijke adviescommissie voor de behandeling van bezwaarschriften: de commissie voor de bezwaarschriften. Zij adviseert de gemeenteraad, de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders over het innemen van een standpunt op de bezwaarschriften. Het betreffende bestuursorgaan, veelal het college van burgemeester en wethouders, neemt echter vervolgens de uiteindelijke beslissing op een bezwaar.
Samenstelling commissie
De commissie bestaat uit vijf externe, onafhankelijke commissieleden. Zij wonen en werken niet in de gemeente Brummen en zijn onafhankelijk van het gemeentebestuur. De commissieleden beschikken over juridische deskundigheid.
Verordening
De taken, samenstelling en werkwijze van de commissie voor de bezwaarschriften zijn geregeld in de Verordening Commissie Bezwaarschriften.
Hoorzittingen van de commissie
De commissie behandelt bezwaarschriften tijdens een hoorzitting, waarbij partijen de gelegenheid krijgen hun standpunten mondeling nader toe te lichten. Hoorzittingen zijn in principe openbaar met uitzondering van bezwaarschriften die een persoonsgebonden en/of vertrouwelijke karakter hebben, zoals besluiten op grond van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet, leerlingenvervoer, Leerplicht of vergelijkbare zaken.
De hoorzittingen vinden meestal om de drie weken op dinsdagavond plaats in het gemeentehuis van Brummen. De bezwaarschriften die op de hoorzitting komen en de aanvangstijden worden vermeld in de onderstaande agenda. Daarbij wordt per bezwaarschrift aangegeven of de hoorzitting openbaar is of niet. De agenda van de hoorzitting publiceren we de week voorafgaand aan de hoorzitting.
Agenda
De agenda is onder voorbehoud. Het kan namelijk voorkomen dat de agenda van de hoorzitting wijzigt. Bijvoorbeeld als een bezwaarschrift wordt ingetrokken of een zaak wordt uitgesteld. Wilt u zeker weten dat de hoorzitting doorgaat? Neem dan op de dag van de hoorzitting contact op met het secretariaat van de commissie via bezwaarschriften@brummen.nl of telefonisch via (0575) 568 233.
Op dit moment is er geen agenda bekend.
Jaarverslagen
De commissie brengt jaarlijks verslag uit over haar werkzaamheden. Hieronder vindt u de jaarverslagen:
- Jaarverslag 2023 (pdf, 756 kB)
- Jaarverslag 2022 (pdf, 257 kB)
- Jaarverslag 2021 (pdf, 220 kB)
- Jaarverslag 2020 (pdf, 274 kB)
- Jaarverslag 2019 (pdf, 209 kB)
- Jaarverslag 2018 (pdf, 436 kB)
- Jaarverslag 2017 (pdf, 319 kB)
- Jaarverslag 2013 t/m 2016 (pdf, 351 kB)
Secretariaat
Ambtelijk wordt de commissie voor de bezwaarschriften ondersteund door het secretariaat. U kunt het secretariaat telefonisch bereiken via (0575) 56 82 33 of per e-mail via bezwaarschriften@brummen.nl
Informatie
Wilt u meer informatie over het maken van bezwaar? Lees dan de informatie over het indienen van bezwaar.