Ga naar de inhoud

Gemeentebestuur onderzoekt bestuurlijke scenario’s 

dinsdag 16 juli 2024

De gemeente Brummen start in 2025 met het maken van een actuele toekomstvisie voor de gemeente Brummen. Maar voor die tijd wil het gemeentebestuur weten vanuit welk scenario ze dit het beste kan oppakken. Het gaat dan specifiek om de ontwikkeling van het bestuur en de organisatie van de gemeente op langere termijn. Het komend jaar staat daarom in het teken van een onderzoek naar de bestuurlijke toekomst van Brummen. Hoe dit onderzoek wordt aangepakt, bespreekt de gemeenteraad na de zomer. In september buigt de raad zich namelijk over een onderzoeksopzet die deze zomerperiode wordt uitgewerkt. Een concreet communicatie- en participatieplan maakt daarvan onderdeel uit. 

De gemeente heeft in 2021 door bureau Berenschot onderzoek laten doen naar de bestuurskracht van de gemeente. Aan de hand van de conclusies en 5 concrete ontwikkelsporen is gewerkt aan versterking van de bestuurskracht. Er zijn duidelijke vorderingen gemaakt, maar er zijn ook nog vragen en zorgen. Die hebben bijvoorbeeld te maken met de toename van taken die de gemeente moet uitvoeren en de krapte op de huidige arbeidsmarkt, die juist kleine(re) gemeenten raakt. Reden voor de gemeenteraad om op 27 maart 2024 het college te vragen onderzoek te doen naar de bestuurlijke toekomst van Brummen. Pas na bespreking van en besluitvorming in de raad over de scenario’s uit dat onderzoek, kan er gericht gewerkt worden aan een inhoudelijke toekomstvisie.  

Dienstverlening en voorzieningenniveau centraal

De gemeenteraad wil graag een goed onderbouwd antwoord op de vraag: met welk toekomstscenario (op langere termijn) het best richting gegeven kan worden aan de ontwikkeling van het bestuur en de gemeentelijke organisatie. Belangrijk daarbij is dat ook over een langere periode het huidige niveau van dienstverlening en van de voorzieningen in onze gemeente overeind blijft. Kan dit het beste als zelf-standige gemeente? Of kan dit enkel bereikt worden via een gemeentelijke herindeling? En hoe zit het met andere scenario’s, zoals een strategische samenwerking met (een) andere gemeente(n) of een ambtelijke fusie met één of meerdere gemeenten of een combinatie van een regie-organisatie met een centrumgemeente?

Werken aan onderzoeksopzet

Namens het college van burgemeester en wethouders is waarnemend burgemeester Geert van Rumund opdrachtnemer voor dit onderzoek. Hij heeft een stuurgroep gevormd met gemeentesecretaris Harry Matser, enkele medewerkers en de heer André van Nijkerken als ingehuurde projectleider. Zij werken nu hard aan een opzet voor dit onderzoek. Het voorstel voor de onderzoeksopzet wordt na het zomerreces behandeld door de raad. Wanneer de raad de onderzoeksopzet goedkeurt, start het daadwerkelijke onderzoek. Dan worden ook de inwoners van Brummen en andere partijen benaderd over onder andere de dienstverlening en voorzieningen die zij belangrijk vinden. Dit alles met de afspraak dat er uiterlijk in maart 2025 een onderzoeksrapport op de raadstafel ligt. Lees meer hierover op de speciale themapagina www.brummen.nl/toekomst.

Delen via e-mail

https://www.brummen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht?cHash=d3ac60a5d46606e2a5a52ab5f1bd27cd&tx_news_pi1%5Bnews%5D=3039