Wethouder trots op laadplein trucks in Eerbeek
Vanmiddag heeft wethouder Steven van de Graaf geholpen bij het aankoppelen van de eerste e-truck aan het nieuwe laadstation aan de Schoonmansmolenweg 3 in Eerbeek. Hij deed dit samen met gedeputeerde Dirk Vreugdenhil en Arnoud Roelandse, voorzitter van Industriekern Eerbeek-Loenen. “Er is een belangrijke stap gezet in het gebruik van groene energie en de verduurzaming van de transportsector”, concludeerde Van de Graaf, die met name zijn trots uitsprak over de samenwerking en innovatieve kracht van de Eerbeekse ondernemers.
De bedrijven Schotpoort Connect, Schotpoort Logistics en Berlin Packaging bundelden zo’n jaar geleden hun energie. Het resultaat is nu klaar: een gloednieuwe laadplein waar het mogelijk is om maximaal 10 elektrische vrachtwagens gelijktijdig op te laden. De volledige toekomstige capaciteit van het laadplein is 18 vrachtwagens, wat gelijk staat aan 100 personenauto’s. Dat gelijktijdig laden is mogelijk door de plaatsing van één hele grote batterij van 1.100 kWh, gekoppeld aan 3.050 zonnepanelen die jaarlijks ca. 1,2 gWh opwekken. Overdag laadt de batterij op met zonne-energie, waarna de elektrische vrachtwagens 's nachts kunnen laden met de zelf opgewekte groene stroom. Dit maakt de inzet van elektrische vrachtwagens makkelijker en het verkeer schoner en stiller. Dat is goed voor de leefbaarheid in Eerbeek en vermindert onze ecologische voetafdruk.
Trotse wethouder
Van de Graaf ziet dat ondernemers in deze regio echt heel graag elektrificeren. “Ik ken de problemen van extra energiecapaciteit waar veel ondernemers tegenaan lopen. Hoe mooi dat je als ondernemers de koppen bij elkaar steekt en zegt ‘we gaan het gewoon samen oplossen’. Dat maakt mij een trotse wethouder. En dit geeft ook weer de bevestiging dat we de juiste stappen maken naar een toekomstbestendig Eerbeek en regio. Want dit snellaadpunt voor E-Trucks ondersteunt het netwerk voor andere elektrische vervoerders in de regio”, aldus Van de Graaf.
Samenwerking
Belangrijk element van het laadplein is de gigantische batterij (1100 kWh) en het aangelegde mini-grid. Deze laatste is via een regiodeal-subsidie via het programma Eerbeek-Loenen 2030 gerealiseerd. Ook de provincie Gelderland heeft met een subsidie vanuit het programma mobiliteit een belangrijke impuls voor het logistieke laadplein geleverd. Meer informatie over het laadplein vindt u op deze pagina van het programma Eerbeek-Loenen 2030.