Ga naar de inhoud

Mooie uitkomsten Cliëntervaringsonderzoek

woensdag 3 januari 2024

Een ruime meerderheid van de inwoners die in 2022 gebruik heeft gemaakt van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is tevreden over het contact met de gemeente. Ook is een ruime meerderheid tevreden over de kwaliteit van de ondersteuning. Daarnaast ervaren de meeste inwoners positieve effecten van de ondersteuning. Dit betekent dat ze dingen die ze willen doen beter kunnen, zich beter kunnen redden en een betere kwaliteit van leven ervaren. Met deze uitkomst is de gemeente ontzettend blij.

In het najaar van 2023 ontvingen 947 inwoners die Wmo-ondersteuning kregen een vragenlijst. Hen is gevraagd naar hoe zij het contact met Team voor Elkaar hebben ervaren. Dit, omdat de toegang tot zorg en ondersteuning in onze gemeente via Team voor Elkaar is geregeld. Ook waren er vragen over de kwaliteit en toegankelijkheid van de Wmo-voorzieningen en het effect van de ondersteuning. 

Resultaten verbeteracties zichtbaar

In vergelijking met vorig jaar is er een stijging van de tevredenheid te zien. Als gevolg van onder andere de wachtlijstproblematiek waren de resultaten vorig jaar wat minder positief. Het spreekt voor zich dat een wachtlijst niet bijdraagt aan een positieve waardering. Het afgelopen jaar is dan ook ingezet op diverse verbeteracties. “Er zijn verschillende inspanningen gedaan om de dienstverlening voor onze inwoners te verbeteren” zo geeft wethouder Timmer aan. Er is hard en succesvol gewerkt om de wachtlijstproblematiek op te lossen.  Het inwerkprogramma is doorontwikkeld waarbij er meer specifieke aandacht is voor een goede gespreksvoering. En de formatie van het Team voor Elkaar is structureel uitgebreid. Deze aanpassingen hebben voor een verbetering in de waardering gezorgd.

Lees het rapport (pdf, 2 MB) en de factsheet (pdf, 1 MB) van het Clientervaringsonderzoek.

Onafhankelijke ondersteuning

De wethouder geeft tevens aan dat zij de bekendheid van de onafhankelijke clientondersteuning via Zorgbelang verder wil vergroten. “We vinden het heel belangrijk dat inwoners op de hoogte zijn dat zij kosteloos en onafhankelijk van de gemeente ondersteuning kunnen krijgen bij hun hulpvraag. Een beetje hulp van buitenaf, bijvoorbeeld om aan te schuiven bij het gesprek met Team voor Elkaar, kan dan fijn zijn.” Ook bij vragen over de overgang van Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) naar de Wet langdurige zorg (Wlz) kunnen inwoners terecht bij Adviespunt Zorgbelang. Inwoners die meer willen weten over deze vorm van ondersteuning, kunnen bellen met Zorgbelang via telefoonnummer 06 53 886 809. 

Altijd ruimte voor verbetering

De gemeente benut de uitkomsten van dit klanttevredenheidsonderzoek om de dienstverlening verder te verbeteren. “Er is altijd ruimte voor verbetering”, aldus Timmer. Zo ziet zij graag dat de bekendheid van het Knooppunt Mantelzorg Brummen onder inwoners verder toeneemt.  “Het is belangrijk dat mantelzorgers weten dat zij er niet alleen voor staan en ook zij ondersteuning kunnen krijgen”. Zij roept dan ook mantelzorgers op om bij vragen of gewoon een luisterend oor vooral contact op te nemen met de mantelzorgconsulenten Ellen Lammersen of Karin van Aalst: 0575-561988 of mantelzorg@welzijnbrummen.nl. Mantelzorgers kunnen zich ook inschrijven voor een speciale nieuwsbrief. Hierdoor blijven zo op de hoogte van alle activiteiten en nieuwtjes. Aanmelden kan ook via de website mantelzorgbrummen.nl.

De uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek zijn dus waardevol voor de gemeente om daarmee de dienstverlening aan inwoners verder te verbeteren. “Dank aan alle inwoners die aan het onderzoek hebben deelgenomen en hun ervaringen zo met ons hebben gedeeld,” sluit Timmer af.
 

 

Delen via e-mail

https://www.brummen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/news/mooie-uitkomsten-clientervaringsonderzoek