Ga naar de inhoud

Brummen Spreekt: voldoende voor communicatie

donderdag 6 maart 2025

In december en januari kon iedereen meedoen aan een onderzoek over de gemeentelijke informatievoorziening en de gemeentelijke dienstverlening. In totaal 553 inwoners hebben dit gedaan. Onderzoekbureau Moventem heeft de resultaten gepresenteerd. Zowel de samenvatting als het volledige rapport zijn te lezen op de speciale website www.brummenspreekt.nl. In het rapport trekt het onafhankelijke onderzoeksbureau de conclusie dat de meeste waarderingscijfers over de gemeentelijke informatievoorziening iets zijn gestegen. Dit ten opzichte van het vorige onderzoek uit 2020. Ook waar het gaat om de gemeentelijke dienstverlening is een kleine toename van de waardering waar te nemen

Het is de derde keer sinds de start van het inwonerspanel in 2014 dat de panelleden uitgebreid werden bevraagd over de gemeentelijke communicatie en informatievoorziening. Na 2016 en 2020 zijn ook eind vorig jaar weer een groot aantal vragen gesteld over hoe de gemeente informatie deelt en contact heeft met de samenleving. Uit het onderzoek blijkt dat het aantal contacten met collegeleden, raadsleden en medewerkers van de gemeente is toegenomen. Dit contact wordt in de meeste gevallen als (zeer) goed beoordeeld. Ook benadrukken de deelnemers dat het cruciaal is dat informatie van de gemeente voor iedereen begrijpelijk moet zijn (94 procent). 

Uit het onderzoek blijkt ook dat inwoners veel waarde hechten aan goede digitale informatie (bijvoorbeeld via de website), maar ook meer traditionele communicatiekanalen zoals de huis-aan-huispagina en het gemeentemagazine waarderen. Zo geven de deelnemers GemeenteThuis het rapportcijfers 7,1 (was 7,0 in 2020) en de jaarlijkse gemeentemagazine een 7,4 (in 2020 een 7,3). Ook digitale kanalen spelen een belangrijke rol. Ruim 79 procent van de deelnemers bezocht in het afgelopen jaar de gemeentelijk website. De wekelijkse digitale nieuwsbrief wordt door 30 procent van de inwoners ontvangen. Ook sociale media worden als belangrijk instrument gezien. 85 procent vindt dat de gemeente hier meer aandacht aan moet besteden (naast de overige informatiekanalen). Slecht 10 procent vindt dat de gemeente informatie juist via andere communicatiekanalen moet delen.

Dienstverlening

Naast vragen over de gemeentelijke communicatie, zijn er in het onderzoek ook enkele vragen gesteld over de gemeentelijke dienstverlening. Het gaat daarbij om jaarlijks terugkerende vragen, waardoor het mogelijk is een vergelijking te maken. De gemeentelijke dienstverlening wordt door het panel gewaardeerd met het rapportcijfer 6,5, de gemeentelijke communicatie en informatie met een 6,4 en de samenwerking met inwoners en organisaties met een 6,3. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met het onderzoek een jaar geleden of nemen met een enkel procentpunt toe. Ook deze rapportgage biedt het gemeentebestuur waardevolle informatie om te sturen op de kwaliteit van de dienstverlening. Ook kan met deze informatie de landelijke website www.waarstaatjegemeente.nl worden geactualiseerd. 
 

Delen via e-mail

https://www.brummen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/news/brummen-spreekt-voldoende-voor-communicatie