Ga naar de inhoud

Bestuurlijke toekomst: resultaten enquête bekend

maandag 13 januari 2025

Waarnemend burgemeester Geert van Rumund is tevreden over hoe het onderzoek naar de bestuurlijke toekomst verloopt. “Het loopt tot dusver keurig volgens planning. Dat betekent dat we eind maart 2025 een eindrapport aan de gemeenteraad kunnen aanbieden.” Van Rumund is ook blij met de betrokkenheid vanuit de samenleving. “In totaal 1.719 mensen hebben via een vragenlijst eind vorig jaar hun oordeel gegeven over de gemeentelijke dienstverlening en het voorzieningenniveau. Daar ben ik trots op. En bovenal, daar kunnen we wat mee in het vervolg van het onderzoek.”

In het voorjaar van 2024 stelde de gemeenteraad het college de vraag om een onderzoek uit te voeren naar de bestuurlijke toekomst van de gemeente. Centrale vraag was: Welk bestuurlijk toekomstscenario geeft op langere termijn de meeste kans dat we de inwoners van Brummen de gewenste dienstverlening en voorzieningen kunnen blijven bieden. Kan dit het beste als zelfstandige gemeente? Of kan dit enkel bereikt worden via een gemeentelijke herindeling? En hoe zit het met andere scenario’s, zoals een strategische samenwerking met (een) andere gemeente(n) of een ambtelijke fusie met één of meerdere gemeenten of een combinatie van een regie-organisatie met een centrumgemeente?

Deelonderzoeken 

Namens het college is Van Rumund verantwoordelijk om dit onderzoek uit te voeren. Hij heeft een kleine werkgroep ingesteld en begin september 2024 heeft de gemeenteraad de onderzoeksopzet vastgesteld. Centraal daarin staat een aantal deelonderzoeken, die voortvarend zijn opgepakt. De resultaten hiervan worden in maart 2025 gepresenteerd als onderdeel van het eindrapport. Uitzondering daarop is de vragenlijst over dienstverlening en voorzieningen. “Onze inwoners en ondernemers konden hierover in oktober hun bevindingen en oordeel geven,” licht Van Rumund toe. “De uitkomsten van die bevraging willen we nu alvast met iedereen delen.” Op de website www.brummenspreekt.nl is zowel het volledige onderzoek als ook een publiekssamenvatting te vinden. 

Oordeel over dienstverlening en voorzieningen

Uit de bevraging van inwoners blijkt dat de dienstverlening van de gemeente goed wordt gewaardeerd. De gemeente reageert op tijd en verstrekt de juiste informatie. Tegelijkertijd is er behoefte aan betere digitale diensten. Ook betere bereikbaarheid, zowel online als fysiek, is als verbeterpunt genoemd. De nabijheid, bereikbaarheid en de kwaliteit van voorzieningen zoals winkels, zwembaden en bibliotheken worden belangrijk gevonden. Inwoners en maatschappelijke organisaties geven aan dat veranderingen in de toekomst voor hen het grootst zijn als zij voor sommige dienstverlening naar een buurgemeente moeten. Ongeveer een derde noemt dat de veranderingen het grootst zijn als er voorzieningen verdwijnen.

Hoe verder? 

De uitkomsten van dit deelonderzoek vormen een belangrijke bron voor de volgende fase van het onderzoek. Dan vinden er verkennende gesprekken plaats met potentiële samenwerkingspartners. Het gaat om de gemeenten Apeldoorn, Bronckhorst, Rheden, Voorst en Zutphen en de regio Stedendriehoek. “Met deze gesprekken willen we een eerste inzicht krijgen in de haalbaarheid van een mogelijke samenwerking, in welke vorm dan ook. Maar ook een eerste indruk of de potentiële samenwerkingspartners het nader onderzoeken van een toekomstige samenwerking wenselijk vinden. Hierbij delen we informatie over wat de gemeente Brummen te bieden heeft en vragen we wat de potentiële samenwerkingspartner ons te bieden heeft,” licht Van Rumund toe. “De opbrengst van deze gesprekken gebruiken we uiteindelijk bij de beoordeling van de vijf toekomstscenario’s die onze raad in de opdracht heeft benoemd“.

Delen via e-mail

https://www.brummen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/news/bestuurlijke-toekomst-resultaten-enquete-bekend