Ga naar de inhoud

Terugbetaling Wmo-bijdrage

Er is onlangs een technische fout ontdekt in de verwerking van gegevens van de eigen bijdrage voor voorzieningen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Door deze fout kan het zijn dat sommige inwoners onterecht een bedrag teruggestort hebben gekregen via het CAK. Deze instantie is verantwoordelijk voor het innen en verlenen van eigen bijdragen.

Wij vinden het vervelend dat er een fout is gemaakt. Wij verzoeken de inwoners die onterecht een terugbetaling hebben ontvangen om dit bedrag direct terug te storten. Wij hebben hen dit met een persoonlijke brief laten weten. Hieronder leest u antwoorden op relevante vragen. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op. Dit kan op werkdagen van 9 tot 17 uur. Bel dan 0575 - 56 85 71.

Wat is de reden van de technische fout?

De reden is nog onbekend. Duidelijk is dat er in het berichtenverkeer tussen ons als gemeente en CAK een fout is ontstaan. Het gaat om een automatische computerverwerking waarbij het IT-bedrijf Pink Roccade de tussenschakel is. De oorspronkelijke startdatum van diverse Wmo-maatwerkvoorzieningen zijn onbedoeld gewijzigd en doorgezet naar het CAK. Bij het betalen van een eigen bijdrage vervult het CAK een belangrijke rol. Zij zorgen voor het innen van eigen bijdragen van (ook) Wmo-voorzieningen. Dit doen zij voor in totaal 900.000 personen in heel Nederland. 

Waarom krijg ik geld terug?

Door een technische fout bij de verwerking van gegevens is de startdatum van uw hulp/voorziening onbedoeld gewijzigd in onze systemen. Doordat de nieuwe en verkeerde startdatum recenter is dan de oorspronkelijke startdatum, is het gevolg dat volgens het ‘systeem’ deze inwoners te veel eigen bijdrage hebben betaald. En dat ze door deze ‘fout’ het onterechte bericht krijgen dat ze geld terug krijgen van het CAK. 

Hoe moet ik het geld overmaken?

Door deze technische fout wordt onterecht omstreeks 21 november 2024 geld op uw rekening gestort. Het is belangrijk dat u dit geld niet uitgeeft, maar direct op onze rekening terugstort. Ons rekeningnummer is NL90BNGH 0285 0015 15. Doe dit onder vermelding van “onterecht ontvangen bedrag van CAK”. 
 

Hoeveel tijd heb ik om het bedrag terug te storten?

Om te voorkomen dat u het geld (onbewust) uitgeeft, is het verstandig het bedrag direct naar ons terug te storten. Dit hebben wij de inwoners die het betreft via een brief op 14 november laten weten. Na de uitbetaling door het CAK op 21 november 2024, ontvangen deze inwoners opnieuw een brief van ons. Die brief bevat een concreet en onderbouwd verzoek om het onterecht uitbetaalde bedrag aan ons over te maken. 

Wat gebeurt er als ik het geld per ongeluk al heb uitgegeven?

Belangrijk is om deze situatie te voorkomen. Daarom adviseren we de betrokken inwoners ook om het geld direct terug te storen. Het gaat om een onterecht ontvangen bedrag, waar men dus geen recht op heeft. We vinden het belangrijk om dit geld terug te vorderen, zodat we het voor andere belangrijke doelen kunnen gebruiken. 
 

Moet ik iets doen als ik geen onterecht geld heb ontvangen?

In dit geval verandert er niets voor u. U hoeft niets te doen.

Waarom krijg ik nog een tweede brief van het CAK en van de gemeente?

Wij hebben er alles aan gedaan om het probleem (onterecht uitbetaalde bedragen) te voorkomen. Voor een deel is dit gelukt, maar helaas niet voor iedereen. Dit komt omdat het geautomatiseerde systeem complex is en deze correctiemogelijkheid niet meer toeliet. De personen bij wie we er niet in geslaagd zijn de gegevens tijdig te corrigeren, krijgen dus rond 21 november een foutieve CAK-beschikking. En dus een onterechte uitbetaling. Met een tweede brief van de gemeente wijzen wij u hierop en vragen we u het bedrag terug te storten. Ook geven we informatie over de mogelijkheden van terugbetalen en terugvorderen.

Ik wil graag iemand spreken. Wie kan ik bellen?

Wij vinden het begrijpelijk wanneer u vragen heeft. U kunt ons op werkdagen bellen via telefoonnummer 0575 56 85 71. Onze medewerkers gaan ook gedupeerde inwoners op eigen initiatief opbellen. Dit doen we om te voorkomen dat er vervelende situaties ontstaan. En we u waar nodig willen ondersteunen bij het terugbetalen van het onterecht overgemaakte bedrag. 

Hoeveel inwoners hebben met deze fout te maken?

Wij hebben geconstateerd dat de fout betrekking heeft op 581 berichten die vanuit de gemeente, via het IT-systeem van Pink Roccade naar het CAK zijn gestuurd. Die 581 berichten hebben betrekking op 479 personen. Na overleg en diverse acties is de situatie dat uiteindelijk 151 personen een onterechte betaling ontvangen. We hebben zowel deze groep, als ook de inwoners bij wie het probleem is verholpen, een brief gestuurd. 

Wat doet het CAK?

Bij het betalen van een eigen bijdrage vervult het Centraal Administratie Kantoor (afgekort CAK) een belangrijke rol. Zij zorgen voor het verlenen of innen van eigen bijdragen. Ook van Wmo-voorzieningen. Meer informatie over het CAK leest u op www.hetcak.nl